Ni hao vanuit Beijing!! - Reisverslag uit Peking, China van Sietske H - WaarBenJij.nu Ni hao vanuit Beijing!! - Reisverslag uit Peking, China van Sietske H - WaarBenJij.nu

Ni hao vanuit Beijing!!

Blijf op de hoogte en volg Sietske

01 Maart 2013 | China, Peking

Vandaag (vrijdag 1 maart) al weer mijn laatste dagje hier! Morgenmiddag pak ik het vliegtuig naar Xi'an. Heb me even op een bankje in het zonnetje gesetteld in Beihai park, aan het water met uitzicht over de witte pagoda. Even chillen, en dit verhaal aftypen waar ik nu al dagen over doe haha. Heb ook zo veel gedaan! Deze stad was echt even wat ik nodig had, heel lekker sfeertje hier! Waar je ook loopt, mensen zijn altijd aardig en zelfs in de meest afgelegen straatjes voel je je niet onveilig. De taalbarrière is weer groter, maar gelukkig word dat opgelost doordat best wel veel mensen Engels kunnen en veel borden zijn ook in het Engels. Je komt overal dus wel gemakkelijk uit.

De vlucht hierheen was wel lekker. Ulaanbataar airport is heel klein, maar alles was goed te vinden enzo. Goed stoeltje, filmpje erbij (tja die was alleen wel in het Chinees dat was dan weer jammer..) en kreeg zelfs eten en drinken!! Hoopte nog misschien iets te zien vanuit het vliegtuig van de muur, maar het was best bewolkt en ik heb best veel liggen pitten hihi. Blijkbaar toch niet echt genoeg geslapen afgelopen nachten.. Eenmaal geland zag ik alleen maar vieze grijze lucht, ik schrok even want dacht echt van wow is dit de smog? Leek nog erger dan Ulan Bataar. Voordat ik buiten was, was het alweer donker. Het vliegveld van Beijing is namelijk gigantisch! Dus duurde even om eruit te komen. Eerst paspoortcheck natuurlijk. Daar hadden ze een of ander systeem met smileys maar kon er niet uitkomen wat het was. Mocht er natuurlijk ook geen foto's van maken .. Iemand enig idee? Daarna bagage ophalen, hier moest ik even naar zoeken. Alles is perfect in het Engels aangegeven, dat was het probleem niet. Kwam alleen uit op een treinstation? Jup, ze hebben een trein hier, in het vliegveld! Die was ook niet eens zo kort, wat wel even aangaf hoe mega het vliegveld hier is. Vervolgens bij het ophalen van mijn tas bleek dat ik ergens niet goed opgelet had, want er stonden iets van 50 of misschien wel meer banden voor me en nergens een bord welk nummer van mij was.. Gelukkig vond ik een infobalie waar ze het wel wisten, en ja hoor daar had ik mijn backpackie weer. Konden we weer gaan zeulen haha. Eerst nog 2x door security, wat heb ik toen gewenst voor een koffertje zeg! Steeds als je tas eenmaal goed zit mag ie weer af want dan staat er weer een apparaat.. Maar ja naar een tijdje zat ik in de trein naar de stad. Deze bleek ook heel lang te duren, gelukkig kon ik een zitplaatsje scoren! Deze kwam uit in de metro. Die is hier ook weer heel duidelijk met veel Engels en een makkelijk systeem. Met een goede beschrijving de hostel ook snel gevonden, in een soort afgelegen straatje haha. Maar wel leuke hostel! En leuke kamergenoten die me meteen uitnodigden om mee te gaan eten. Lekker vega: Koreaanse barbecue.

De volgende ochtend meteen eerste minpuntje van het hostel gevonden: het ontbijt is echt te vroeg haha. Stopt om 9 uur, mijn tijd om wakker te worden is toch wel een uurtje later hihi.. Na dus maar lekker uitgeslapen te hebben wat fruit gekocht en op stap gegaan. Heerlijk weer vandaag, dus op naar een park! Onderweg nog wat broodjes gekocht voor me picknick, super Europees met me croissant hihi. Was nog even een zoektocht, lonely planet had me niet de juiste metrostation gegeven. Na een lang stuk lopen langs entertainment stores waar je kan shoppen en tegelijkertijd een show krijgt, het park gevonden. Wilde wat meer doen dan alleen in het park hangen, dus was naar temple of heaven gegaan, waar dus ook een heel groot park omheen zit. Was echt heel mooi daar, heel chill parkje en de tempels waren ook mooi. Totaal anders dan ik afgelopen tijd heb gezien. In de hele stad hangt sowieso wel een heel relaxte sfeer (behalve in de metro dan haha), vriendelijke mensen en waar dan ook, de stad ziet er altijd wel leuk uit. Terug in de hostel weer uit eten gegaan met een groep mensen, lekker vanalles door elkaar gegeten aan een ronde tafel, typisch Chinees blijkbaar. In ieder geval heel gezellig!

Dag erna met een brakke kop de laatste 10 minuutjes van het ontbijt gehaald. Was beetje moe dus had niet zo zin om iets te doen, maar uiteindelijk mezelf de deur uit gekregen, op naar de verboden stad! De must see van Beijing. Het was nogal druk daar.. Terwijl ik op me teentjes probeerde uit te zoeken hoe lang de rij was werd ik aangesproken door een meisje die gids was. Had er eigenlijk niet zo zin in, want die mensen zijn altijd zo duur. Ze wist me echter al snel hele interessante dingen te vertellen, dus ik gaf toe en ging samen met haar de stad in. Nog steeds super blij dat ik dat gedaan heb, was super interessant!! Zonder haar was ik er denk ik maar gewoon langs gelopen, maar zij wist me heel veel te vertellen en kreeg meteen een lesje Chinese cultuur en legendes. Onderweg een heel leuk maar super duur souveniertje gekocht, een klein omrekenfoutje van mijn kant hihi. Gemaakt door een man die heel belangrijk zou moeten zijn, ik geloofde het niet zo maar hij was wel leuk en ze deden een goed toneelstukje haha. Dus whatever x). Me lesje ook weer geleerd. Eenmaal uit de stad werd ik nog eens afgezet, weer mijn fout woepsie. Maar ook deze keer toch wel leuk, en was ook niet zo zeer afgezet gewoon miscommunicatie. Werd door een mannetje met het slechtste gebit ever op zijn rickshaw door de hutongs rond de verboden stad gefietst, inclusief enthousiaste tour. Was er eerlijk gezegd over verbaasd hoeveel hij me te vertellen had. En ook over hoe veel rijke mensen er in de hutongs wonen. Dikke auto's enzo.. Voor een huisje waar meestal geen toilet in zit... Oké? Hahaha. Maar ja hij ging me dus niet de berg op fietsen, dus zelf maar opgelopen. Wat eigenlijk ook een eitje was. Boven op de berg wat tempels, met eentje daarvan een mega buddha erin. En een mooi uitzicht over de verboden stad en de rest van Beijing. Parkleven was hier ook heel leuk, mensen maakten muziek, dansten en speelden spelletjes. Echt super chill sfeertje hing hier. Op de weg terug was ik echt kapot, dus na vet veel irritante gasten die maar door bleven aanbieden, een rickshaw genomen naar me hostel. Dit keer echt volledig afgezet. De afgesproken 3 yuan werd 300. En hij had me niet eens halverwege gekregen, zelfs volledig van me weg af gebracht. Gelukkig dat ik niet zo veel geld bij me had, kwam echt onmogelijk van hem af. Hij had me natuurlijk ook echt in een of ander afgelegen straatje afgezet.. Uiteindelijk hem met 30 yuan weggekregen. Phieuw! Maar op eigen kracht terug gegaan naar de hostel, waar ik helemaal kapot aankwam. Daarna nog met wat mensen weer uit eten gegaan. Pekingeend gegeten en kikker haha. Echte Beijing delicatessen!

Dag erna weer het ontbijt gemist.. Ach tja dan ook maar gewoon lekker blijven liggen! In de middag op stap gegaan met Joost. Helaas was Gerard ziek.. We wilden eerst naar de Lama Tempel, maar hier was iets gaande vanwege de afsluiting van het Chinees nieuwjaar. Mensen renden met brandende fakkels van wierook rond in de tempel, er kwam rook vanaf alsof de tempel in de fik stond ofzo haha. Dit was wat we vanaf de straat zagen, de tempel zijn we niet ingegaan. Stonden eindeloze rijen voor. Mensen renden als ze weer even een stukje door mochten lopen. Denk dat de rij 5 of 6 huizenblokken lang was, straten afgezet door politieagenten en lint. Dat was rond een uurtje of 1, toen kwamen er nog steeds mensen met ladingen wierook aansluiten. Wij besloten maar gewoon wat anders te gaan doen met onze dag dan in de rij staan. We gingen naar de drum en bell tower, de oude 'klok' van Beijing. Hier een drumshow gezien die was wel vet! Daarna een stuk gelopen door een hele leuke lange winkelstraat, weet helaas niet meer hoe die heet.. Dicht bij het park waar ik nu zit volgens mij. Daarna door naar het hotel, theetje gedaan met zijn drietjes. Naar Wangfujing geweest, een soort shopping district met grote winkels en hele kleine in de marktstraatjes tussendoor. Hier verkochten ze ook allemaal raar eten, zoals schorpioenen, duizendpoten, spinnen en slangen. Goed om me heen gekeken maar geen ene local zoiets zien eten, alleen de inktvis word op vele manieren door de Chinezen naar binnen gewerkt. En een enkele toerist waagt zich aan het rare eten haha. Nee zo dapper was ik niet hihi. Nog lekker gegeten in Ghost street, straat met alleen maar restaurants. Hadden vanaf ons tafeltje uitzicht op het vuurwerk. Door het vuurwerk heen terug naar me hostel, waar ik ook niet lang bleef zitten. Met een paar mensen meegegaan op zoek naar lampionnen, die zouden nu namelijk ook opgelaten worden! Heel veel heen en weer gelopen maar niets gevonden helaas. Rond uurtje of 11/12 stopte het vuurwerk enzo ook weer een beetje, nergens was echt een big party leek het. Dus weer terug, vroeg bedje in want morgen heel vroeg op om naar de muur te gaan!

6 uur 's ochtends het ontbijt naar binnen werken en naar de bus geracet! Daar lekker beetje verder pitten, hoe oncomfortabel het busje ook was. Toen het eenmaal licht werd waren we allemaal beetje teleurgesteld, het was helaas heel bewolkt vandaag. Ook eenmaal op de muur was er niet heel veel te zien, super balen! Maar toch wat gelukkig, daar moesten we het maar mee doen. Al snel werd het helemaal goedgemaakt, want het ging sneeuwen! Gaf het allemaal wel een heel leuk sfeertje. We waren niet naar het heel toeristische deel gegaan, maar naar Jinshanling. Op een gegeven moment was het gerenoveerde deel dus ook over en leek het meer op een ruïne af en toe. Lekker klauteren dus. Moesten weer terug op het moment dat het vrijwel niet meer te lopen was, dus goed stukje muur gezien! Terugweg was wat moeilijker, er was onderhand al best wat sneeuw gevallen dus de steile muur was best glad geworden. Ik denk niet dat veel mensen kunnen zeggen dat ze van de Chinese Muur zijn afgesleed, nou I did it!! Super grappig. Onder onze reisgenoten was ook een Engels gezin, de 2 jongens hiervan leek het wel grappig een of ander filmpje na te doen die een hele rage was op YouTube. Blijkt toch maar even hoe erg ik hier achterloop haha. Dus over een paar weekjes sta ik op het net, doing the Harlem Shake op de besneeuwde Chinese muur! Haha was echt hilarisch om dat filmpje te maken. Eenmaal veilig beneden aangekomen lekker opwarmen aan een lunch, was nogal koud geworden! Daarna weer terug naar de hostel. Nog lekker wat gegeten en vroeg bedje in, was kapot!

Dag daarna lekker een rustdagje ingelast, mijn voetjes waren aardig kapot van al het geloop van afgelopen dagen! Iemand afgezet bij het treinstation en zelf ook meteen gekeken voor een treinticket. Was nogal impossible was.. En bovendien duurder dan vliegen! Ik besloot dus maar lekker simpel te doen en comfortabel te gaan vliegen. Rest van de dag lekker beetje op de bank gehangen hihi. Volgende dag wel weer op pad. Had wat dingetjes nodig, dus op naar de Silk Market! Volgens mij grootste markt die ze hebben hier, in een mega gebouw van 6 etages ofzo met elke etage zijn eigen afdelingen. Jeetje wat word je hier hebberig van! Ze hebben echt alles in alle soorten haha. Heb even goed geoefend met afdingen, gewoon doorzetten en uiteindelijk loop je weg met een veel kleiner prijsje dan zij wilden. Een dunnere jas gekocht, hield het niet meer uit in me winterjas. Gympies voor erbij, hoef niet altijd op die mega schoenen haha. Lopen op die gympjes voelde trouwens echt als een bevrijding haha. Verder ook dingen gehaald die ik eigenlijk niet zo hard nodig had hahaha, dat word proppen! Om een beetje ruimte erbij te krijgen na de markt nog naar een outdoor winkel gegaan. Van alle filialen stond op internet maar bij eentje een metrostation, en eenmaal daar aangekomen leek hij alsnog niet bepaald vindbaar.. Moet echt vaker van te voren route zoeken hihi. Maar met wat hulp toch gevonden, en in de winkel ook dankzij Google translate gevonden wat ik nodig had. Na ja precies wat ik nodig had was er niet, maar dit is hopelijk een goed alternatief. Voor het eerst bij het eten super slechte service gehad, en veel te veel gegeten. Restaurants zijn hier echt totaal niet ingesteld op mensen die alleen eten. Is hier ook echt heel ongewoon maar ja. Je krijgt dus ook echt borden waar 3-4 personen van kunnen eten, dus als je meerdere gerechtjes wilt eten blijft de helft uiteindelijk staan. Gelukkig maar dat je hier voor 4 euro uitgebreid avondeten hebt!

Gisteren ook weer een dagje niets gedaan, wat niet helemaal gepland was. Was namelijk een heel gedoe om mijn vliegticket te regelen, gezien de Engelse versies van de websites niet goed werkten en ik geen Chinees kan haha. Google translate wilde het niet doen voor mij. Dus uiteindelijk via de hostel geregeld. Zij deden het via een reisbureau dus moest helaas wel meer betalen, nu ongeveer gelijk aan de treinticket. Maar het maakte mij niet zo veel meer uit, vind het wel weer tijd om verder te gaan. Maar ja moest wel in de buurt zijn voor als ze me ticket kwamen brengen, wat dus betekende dat ik niet echt meer iets kon doen. Dus maar op zoek gegaan naar iemand die me broek kon maken, die had het sleeën niet helemaal overleefd dus daar zat een mega gat in. Wilde ook iets hebben om simpel een binnenzak mee te fabriceren in me nieuwe jas. Laatste wel gevonden, ga ik zo maar eens er in naaien. De broek helaas niet, maar in de hostel wilde iemand hem wel meenemen want die kende wel iemand. Voor nog geen 2 euro het gigantische gat geplakt! Super blij mee, me reservebroek heeft namelijk geen zakken wat beetje onhandig is.. Zat nog lang vol van me mega subway-broodje, vergat bijna te eten! Zou eerst nog met iemand weg gaan die ik eerder in de hostel ontmoet had, maar daar hoorde ik helaas niets meer van dus maar even naar de McDonald's gewandeld. Lekker westers eten vandaag haha. Beetje saai maar toch wel weer eens lekker dat je weet wat je krijgt! Lekker opwarmen met een douche was niet zo succesvol, blijkbaar werkt die alleen tijdens piekuren (dat vind ik nou raar?).. Dus maar bedje ingekropen met paar afleveringen Friends erbij en lekker op tijd slapen.

En toen waren we al weer bij vandaag! Joh viel eigenlijk hartstikke mee hoeveel ik te lullen had haha. Is veel maar ik vreesde meer! Vannacht super slecht geslapen, dus hele dag beetje brak rondgelopen. Wel het ontbijt gehaald! Nog een poging gewaagd naar de Lama tempel te gaan, dit keer was het wel rustig. En de fakkels waren wat afgenomen haha, maar nog steeds werden er vuren aan wierook gebrand. Heel veel tempels hier, hele mooie Boeddhabeelden enzo waar je helaas nooit een foto van mocht maken (maar volgens mij brengt dat sowieso ongeluk hihi). De audiotour die ik had genomen was helaas een beetje een overkill aan info over de boeddhistische beelden en hun symboliek. Vind ik wel interessant maar dit ging me iets te hard haha. Moet ik me maar eens rustig in verdiepen ooit. Na de tempel ben ik naar Tiananmen square gegaan. Vond ik persoonlijk niet zo veel voorstellen haha. Behalve dan de huge amount security. Werd uitgebreid gescand enzo. Ook echt heel erg veel mensen die met me op de foto wilden, ze bleven maar komen! Dit keer van lang niet iedereen een foto kunnen krijgen haha, iedereen kwam gewoon te snel achter elkaar echt niet normaal! Eenmaal van het plein af naar het park gegaan. Daar rondgelopen, wat instant noodles gegeten (vond later pas de restaurants, altijd balen haha) en dus dit verhaaltje afgeschreven. Al moet ik toegeven dat ik nu al weer in me hostel ben hihi, zo einde van de middag word het toch wel weer heel erg koud, zelfs in het zonnetje! Leek ook alsof ik daar niet echt mocht zitten ofzo snapte het niet helemaal. Maar om de zoveel tijd zat er weer een politieagent ofzo in me scherm mee te kijken of te vragen wat ik aan het doen was. Zijn bankjes tegenwoordig niet meer om op te zitten ofzo? Beetje apart .. Maar ja moet zo maar eens weer wat te eten zoeken, laatste keer in Beijing! Word geen McDonald's dus dit keer haha, hopelijk nu eens echt lekkere noodles! Lastig dat je nooit weet wat je krijgt, je krijgt dus ook nooit echt wat je nou precies wilt. Dat is dus wel jammer.. Maar ja we gaan weer een poging wagen!

Morgen (zaterdag) dus naar Xi'an, zal daar 4 dagen ofzo blijven en dan door naar Chengdu. Vanaf daar geen idee. Hou jullie op de hoogte!!

O ja veel foto's op www.hetlevengenieten.nl

  • 02 Maart 2013 - 19:51

    Thomas:

    Zusjeee!

    Smiley systeem is om te laten zien dat ze om je foto moesten lachen...of niet..
    Mooie verhalen weer en erg leuk om te lezen, nu ga ik snel verder naar de foto's op www.hetlevengenieten.nl

    Hier nog steeds alles goed, x

  • 03 Maart 2013 - 09:17

    Brigitte:

    Hoi Sietske.
    Weer een prachtig stukje reisverslag. Het is echt gaaf om daarna jouw foto's te bekijken. Datgene wat je beschreven hebt is dan goed te herkennen! Leuk!
    Ik wacht nieuwsgierig het volgende gedeelte af. Enjoy!
    Groetjes Brigitte

  • 03 Maart 2013 - 10:52

    Naina:

    hallo sietske ja je verhaal is toch echt weer super om te lezen. dit keer niet verdwaald (plaag plaag)
    ik ga nu gauw je foto's bekijken enne laat je niet afzetten hoor flink afdingen hoor. nou tot je volgende versla groetjes xx naina

  • 03 Maart 2013 - 19:04

    Els (paardrijden):

    Hey Siets,
    Wat een mooie foto's, ik heb met heel veel plezier zitten kijken. Prachtige plaatjes die bij terugkomst zo uitvergroot aan de muur kunnen.

    Geniet verder en ik lees mee!
    Groetjes!

  • 04 Maart 2013 - 08:21

    Monique:

    Hallo Sietske, wat een leuk verslag. Spannend hoor, om elke keer weer de dag te beginnen, zonder te weten hoe het verloopt. Leuk te lezen dat je onderweg wat vrienden ontmoet. Ga nu je foto"s kijken. Sietske , tot je volgende verslag. groetjes Monique

  • 04 Maart 2013 - 12:01

    Petra:

    Gaaf hoor om zo weer met je mee te genieten, prachtige foto's weer
    benieuwd naar je volgende verslag
    dikke knuf
    Peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 7646

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 31 Oktober 2013

Backpacking !!

Landen bezocht: