Pandabeertjes kijken in Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Sietske H - WaarBenJij.nu Pandabeertjes kijken in Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Sietske H - WaarBenJij.nu

Pandabeertjes kijken in Chengdu

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

10 Maart 2013 | China, Chengdu

Ni hao!!

Laatste paar dagen in Chengdu gezeten. Best veel gedaan eigenlijk. Kwam dinsdagnacht aan in me hostel, echt het leukste hostel tot nu toe! Mooie kamer en de hostel is in een soort binnentuintje. De stad zelf is helaas weer heel erg groot en modern, had dat niet verwacht. Maar toch nog een beetje rust in de hostel wat dus echt wel heel lekker is.

Eerste dagje lekker uitgeslapen en meteen een tour geboekt, een ochtendje naar de panda's en een avondje naar de Chinese opera. In de bar aan de lunch (wauw echt lekker weer eens muesli enzo!) Darren ontmoet, de me meevroeg naar een andere tour naar Leshan en mt Emui. Hij ging al met een andere jongen, maar hoe meer mensen des te goedkoper werd het. Klonk leuk, beetje de natuur in! Dus die tour er ook meteen bij gedaan. Zo begonnen mijn dagen zich dus al snel te vullen. Met Darren en Gideon, de andere reisgenoot naar Leshan, meegegaan naar People's Park hier in Chengdu. Dit park doet zijn naam echt eer aan! Wij waren er nu op een woensdag, volgens mij kom je er in het weekend niet doorheen. Dit was echt de parkbezigheden die ik eerder al had gezien, maar dan op een massale manier. Mensen hadden danslessen, tai chi, maakten muziek, paradeerden op de catwalk, speelden spelletjes, oefenden voor optredens en gaven deze ook. Super leuk om doorheen te lopen! Elke 20 meter weer iets heel anders. Geniaal om te zien hoe iedereen zich hier gewoon lekker liet gaan. Wat hier ook nog gaande was, was een heuse matchmaking. Had hier al van gehoord en had wel eens blaadjes op bomen zien hangen erover. Maar dit was dus een heel pad waar ouders (vooral moeders) aan het adverteren waren voor hun kinderen, zowel mannen als vrouwen. Het was mega druk hier, het draaide ook gewoon echt! Heel apart om te zien. Daarna nog wat uit het drukke gedeelte gelopen, in tuintjes terecht gekomen met allemaal bonsaiboompjes en vijvers met koikarpers erin enzo. Dit is niet een park waar je even lekker chill kan zitten ofzo, maar wel om gezellig samen te komen. Echt een park voor de mensen dus. Weer terug naar de hostel en daar wat eten, want vanavond gingen we naar de Sichuan opera. Had echt geen idee wat ik me hier van moest voorstellen. Ze hadden me wel verteld dat het totaal niet de westerse opera was. En het was ook echt super leuk! Ondanks de taal snapte je wel beetje waar het over ging. Het was een show met dans, muziek, zang, dans, beetje getover en hoe ze alles speelden was gewoon heel grappig gedaan. De show was in een theehuis, wat het allemaal wel lekker sfeertje gaf. Continu werd er thee bijgeschonken, dus aan het einde van de show moest je ontiegelijk piesen want je drinkt maar door omdat je ook maar blijft eten van die gore borrelnootjes haha.

Na de show vroeg naar bed gegaan, volgende dag stond om 8 uur de bus voor ons klaar om ons naar Leshan te rijden. Eerst nog een eeuw voor de deur gestaan, want er stond een gigantische file. Eenmaal onderweg duurde het ook nog even, maar uiteindelijk kwamen we dan toch aan in Leshan, ook al weer een grote vieze stad met een nog viezere rivier erbij. Gelukkig lach onze bestemming nog net ietsje erbuiten. Eerst een berg oplopen langs allemaal kleine beeldjes en tempeltjes. Boven op de berg was ie daar. Tussen de mensen door zag je ineens de bovenkant van een gigantisch hoofd: het hoofd van 's werelds grootste Boeddha beeld. 70 meter hoog, gemaakt uit 1 berg. Over een trappetje naar de voetjes gelopen. Vanaf beneden was ie al helemaal gigantisch! Echt het lelijkste Boeddhabeeld wat ik tot nu toe gezien heb hier haha, leek echt volledig uit proportie. Maar wel echt impressive groot. Via de andere kant weer de berg opgeklommen. We besloten de tempels even over te slaan, die hadden we zo onderhand al wel genoeg gezien. Terug naar de bus en op naar de berg dus!

Naar de berg gingen we blijkbaar dus nog niet. Rond 3 uur kwamen we aan in Emei Shan, bij een super leuk hotelletje met de grappigste naam ooit: het Teddy Bear Hotel. Met z'n 3en op een kamertje, gezellig en koste weer s geen drol natuurlijk. De berg gingen we niet meer op vandaag, was te weinig tijd voor helaas. Dus een beetje gaan chillen en door het dorpje gaan lopen, wat niet zo veel voorstelde maar het was wel leuk zitten tussen de locals. De restaurants waren wel weer wat anders dan wat ik tot nu toe gezien had. De nog levende kippen, kikkers, konijnen, schildpadden en allerlei soorten vis stonden buiten voor de deur. Te zien was dus ook hoe de nieuwe vis aangeleverd werd enzo. Ook eentje voor mijn ogen op de grond doodgegooid zien worden.. Vond het allemaal wel beetje zielig, die kooitjes waren echt super klein en de kippen stonden elkaar leeg te plukken enzo. Maar ja, dierenwelzijn is hier nou eenmaal niet zo goed als in Nederland. 's Avonds hier ook gegeten, ik hoefde nu al helemaal geen vlees meer haha. Ontiegelijk veel gekregen, geen idee wat het allemaal was. Heb in ieder geval bamboe gegeten haha, wat niet eens zo heel slecht was! Na het eten vroeg bedje in, we waren best moe en de volgende dag zou vroeg beginnen en inspannend worden.

Volgende dag flink ontbijtje erin en vroeg de bus in. Na dik 2 uur hobbelend en slingerend door de bergen rijden stopten we halverwege mount Emei. Vanaf hier was het nog een stukje lopen naar de lift, maar wij gingen helemaal omhoog lopen. Onderweg naar de lift kwamen we nog apen tegen. We waren hier heel erg voor gewaarschuwd, ze schenen super brutaal en slim te zijn. Je kon overal bamboestokken krijgen, voor bij het wandelen maar vooral om de apen mee weg te krijgen. Maar dit waren hele leuke aapjes hoor! Super dikkertjes van al dat eten wat ze gevoerd kregen.. Dat was wel beetje erg. Maar inderdaad echt super slim. Waterflesjes beten ze open om eruit te kunnen drinken, snoeppapiertjes kregen ze open, alles! Geniale beestjes. Gelukkig verlieten grote delen van de crowd ons bij de lift, konden we een beetje in rust omhoog lopen. Wij hadden een of ander verlaten pad door de jungle verwacht, dit was helaas een eindeloze trap door een enigszins normaal bos en met allemaal Chinezen die meeliepen, al liepen zij vooral naar beneden. We waren volgens mij weer eens de enige westerse mensen daar, iedereen wilde weer eens met ons op de foto en moedigde ons aan bij onze klim naar boven. Blijft apart dat iedereen foto's van je wilt hebben, ze maken ze zelfs stiekem! Na dik 2 uur lopen kwamen we eindelijk boven, best kapot. Op de laatste trappen naar de top even een lunchpauze genomen, daarna de Golden Summit bereikt. Hier stond weer een gigantisch boeddhabeeld, wel stukken kleiner dan de vorige maar alsnog 20 meter hoog ofzo. Hij was geel maar volgens mij moest het goud voorstellen haha. Er was ook nog een tempel bij met zo'n leuke dikke Boeddha. Het uitzicht was helaas teleurstellend. Nu was het definitief: je kan de smog echt nergens ontlopen. Zelfs niet boven op een berg in een nationaal park. Echt heel jammer. Maar de bergen die wel te zien waren, gaven gelukkig toch nog een beetje een mooi uitzicht. Het waren allemaal steile kliffen, zag er best impressive uit! Weer met super veel mensen op de foto geweest, als er eenmaal eentje gaat wil natuurlijk meteen de hele groep, met elke camera. Kreeg zowat kramp in me kaak joh haha. Na wat rondgewandeld te hebben namen we lekker de lift naar beneden. Helaas hadden we niet meer genoeg tijd om ook nog ergens anders rond te lopen, dus maar meteen de bus terug naar het dorp genomen. Onderweg was het weer een grote kotsparade haha, die Chinezen hebben echt gevoelige maagjes volgens mij. Bus, trein of vliegtuig; de Chinezen worden ziek haha. Gelukkig maar dat wij nergens last van hadden, al werd Gideon bijna ondergekotst door het meisje dat naast hem zat haha. Terug in het dorp konden we meteen instappen in ons busje naar Chengdu, een tocht die echt eeuwig leek te duren. Terug in de hostel gezellig nog wat gegeten samen (de twee mannen keken al de hele rit uit naar hun hamburger haha) en afscheid genomen, Gideon ging volgende ochtend weer vroeg weg. Daarna weer lekker vroeg bedje ingedoken.

8 uur 's ochtends werd ik weer opgepikt, dit keer naar het hoogtepunt van Chengdu: de panda's!! Ze hebben hier een heel groot opvangcentrum voor panda's, waar ze ook heel veel onderzoek doen om te proberen de panda te redden van uitsterven. In het park hadden ze heel veel panda's, waaronder veel kleintjes van een paar maanden oud! We hadden echt geluk dat we nu gingen, over ietsje meer dan een maand gaan de panda's namelijk naar binnen omdat het buiten dan te warm voor ze word. Nu waren ze zich lekker tussen de bamboe aan het verstoppen haha. Echt super leuk en lief zijn die beesten! Zelfs in het echt lijken het nog steeds knuffeldieren, ook al eten ze niet echt beschaafd ofzo haha. Maar neem er maar geen naar huis, ze worden best groot! Ze hadden ook rode panda's, die waren lekker actief wat wel lachen was. Je kon ze bijna niet vinden in hun verblijf terwijl ze door de boomtoppen sprongen. Later ook nog kleintjes gezien die net te eten kregen, die waren ook weer zo schattig! Schattig was wel de beschrijving van vandaag haha. Terug in de hostel even wat gegeten en geslapen, mijn nacht was toch niet zo lang haha dus was helemaal brak. Beetje opgeruimd, mijn tas was zowat volledig uitgepakt voor de trip naar Emei Shan. 's Avonds lekker dvd'tje gekeken. In de verboden stad had mijn gids gezegd dat ik the Last Emperor moest kijken, dus dat maar even gedaan! Alleen niet afgekeken hihi, was iets te moe.

En toen was het al weer vandaag! Time flies. Vandaag lekker beetje bijkomen van de drukke afgelopen dagen. Lekker eventjes chillen in de tuin in het zonnetje. Even genieten van het lekkere lenteweertje =)!

再見!

• 10 Maart 2013 - 12:04

Lucia:

Ja hoor, het is je weer gelukt me te laten genieten van al je capriolen door je levendige beschrijvingen. Gelukkig heb je straks het blog en de fotoos om al deze prachtige ervaringen blijvend te koesteren. Ik leef met je mee naar de volgende :-) !

Dikke kus mama

• 10 Maart 2013 - 13:45

Klaas:

Wat weer een avonturen en zo lekker geschreven. Alles weer gelezen met een glimlach.

• 10 Maart 2013 - 13:53

Muriel:

Hoi sietske

Weer enorm genoten van je verhaal.Héérlijk om op een druilerige zondag zulke. Exotische verhalen te lezen .wensen je heel veel plezier verder op je reis .
    Knuffel uit Homoet.xx

• 10 Maart 2013 - 16:27

Trui:

Hoi Sietske,

Wat weer een mooi verhaal! Je kan echt leuk vertellen! En we lezen graag mee hoe het je vergaat. Geniet van je lente daar, wij moeten nog even wachten.

Groetjes uit Wijk!
    Willem en Trui

• 10 Maart 2013 - 16:32

Naina:

hallo sietske
    ik heb weer genoten van je verslag. en vooral over de panda's super dat ze dat daar doen.
    ik kijk weer uit naar het je volgende avontuur. xx

• 10 Maart 2013 - 22:46

Opa:

Wat zie je toch ontzettend veel mooie interessante dingen Wie veel reist kan veel vertellen is een gezegde maar jij raakt niet meer uitverteld. Meid wat geweldig en wat doe je mij maar ook anderen daar plezier mee.Verheug me op je volgende beleveniissen Goede reis verder en een knuffel van opa

• 10 Maart 2013 - 22:49

Brigitte:

Hoi Sietske.

Fijn om weer even mee te mogen genieten van jouw avonturen.
    Ben benieuwd naar de bijbehorende foto's!
    Op naar het volgende....

Groetjes Brigitte