verdwalen in een nieuwe stad - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu verdwalen in een nieuwe stad - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu

verdwalen in een nieuwe stad

Blijf op de hoogte en volg Sietske

04 Februari 2013 | Rusland, Moskou

Hee iedereen!!

Wat leuk alle reacties op me vorige verslag! Vandaag weer een update, dit keer vanuit Moskou!

Ben hier vanochtend aangekomen met de trein. Dat was nog eens apart.. Zat in een speciale slaaptrein, dus echt met bedden om op te slapen. Of na ja bedden, meer bankjes die je tot bed kon ombouwen. Op iedere nog om te bouwen bank of stoel lag een rol, die uit te rollen was tot een matras met kussen. Daarbij kreeg je nog een zakje met beddengoed. Je laken is niet meer dan een dun laagje stof waar je eventueel nog een dikke deken over kon leggen, maar dat was niet nodig want het was super warm in de trein. Aan het begin vroeg ik me echt af hoe ik hier ooit zou gaan slapen, en dan niet vervolgens van me bed afvallen want hij was super smal. Ik heb geen heerlijke nacht gehad, heel vaak wakker geweest. Maar hè, ik heb geslapen!!

Iemand uit me hostel, een Argentijn waarvan ik helaas moet bekennen dat ik z'n naam vergeten ben schaam schaam, nam toevallig dezelfde trein als ik. Hij zat wel in een andere wagon maar we zijn samen naar het treinstation gegaan met de metro. Was wel gezellig want we moesten daarna nog een dik uur wachten omdat de metro na 12en niet meer zou rijden. Dus op het station samen gewacht op de trein. Toen we aankwamen in Moskou hebben we elkaar opgewacht en zijn we samen de metro van Moskou gaan uitzoeken. We moesten al snel splitsen want we zitten helaas niet weer in hetzelfde hostel, maar in ieder geval weer enigszins op weg! Metro systeem is hier hetzelfde als in Sint Petersburg, zelfde ook als in Parijs enzo met de gekleurde lijntjes. Enige verschil is dat nu niets meer in normale letters is, wat ze in Sint Petersburg in de metro nog wel hadden. Er is wel een metrokaart met beide namen erop, dus het is een kwestie van naast elkaar houden.
In Sint Petersburg was dit geen probleem, want alles was op loopafstand. Daar hoefde ik dus niet moeilijk te doen met de metro. Hier is ook alles wel op loopafstand, maar het blijkt een mega doolhof te zijn! Vandaag ben ik beetje rond gaan wandelen om te kijken wat ik al kon vinden, en enige wat me lukte was verdwaald raken. Na lang rondlopen me hostel weer gevonden en vanuit daar weer een andere weg genomen. Denk dat ik morgen naar me tour maar gewoon de metro pak, moet ergens dicht bij het rode plein verzamelen maar kon het plein al niet echt vinden laat staan het goede metrostation. Hopelijk vind ik morgen vanuit daar een betere weg! Wat ik na lang zoeken wel vond is een supermarktje. In dit hostel heb ik wel een keuken dus kan nu zelf koken, wat me in kosten scheelt maar ook veel zoeken bespaard. In Sint Petersburg had ik al wel beetje moeite om een goed restaurantje te vinden met goedkoop eten en vooral een Engelse kaart. Gezien hier nog veel minder Engels is denk ik dat ik daar lang naar kan zoeken. En zit ook in een aparte wijk. Ene moment denk je zit in een buitenwijkje ofzo en volgende moment sta je tussen de luxe merkwinkels. Nog moeilijk om hier me weg te vinden dus. Gelukkig tijd zat! Vrijdag gaat de reis pas verder. Hopelijk word het weer nog wel ietsje beter, het sneeuwt maar door en door dus je ziet niet echt veel en glibbert door alle straten. Voorproefje op Siberië?

Gisteren trouwens was me laatste dagje Sint Petersburg, en misschien wel de leukste! Was naar het Peter en Paul's fort gegaan. Helaas was de cathedraal in renovatie dus daar was niet zo veel van te zien, hij schijnt heel mooi te zijn maar was nu ingepakt. Binnen was ik een beetje me weg kwijt, alle bordjes waren in Russisch behalve de 'no exit'.. Dus de echte exit kon ik niet vinden. Dus ik dacht gewoon de mensen volgen. Was ik dus blijkbaar in een of andere guided tour terecht gekomen die nog een extraatje kregen. Ik had het pas door dat ik niet bij de uitgang was tot achter me de deur werd dichtgedaan. Al die Russische mensen keken me echt aan van wat doe jij hier. Dat vroeg ik me ook even af, maar geen tijd voor want we moesten zitten! Gelukkig had het lot nog 1 stoeltje voor me overgehouden, viel ik ietsje minder op. 4 mannen in zwart gewaad gingen een heel Russisch verhaal houden en vervolgens zingen. Niet echt mijn ding maar kon er nu wel om lachen. Zo kom je nog eens op onverwachte plekken. Daarna snel naar de echte uitgang gegaan en verder over het eiland gestruind. Niet alles was even interessant maar ach. Had me portie geschiedenis wel weer gehad afgelopen dagen. Als afsluiter nog op de muren gelopen en daarna over het ijs!! Dat was echt super grappig. Het lag onder een laagje sneeuw dus soms zakte je ineens helemaal weg en het andere moment gleed je alle kanten op. Maar ben blijven staan hoor !! =D

Morgen dus die tour, ben benieuwd ! Begint kwart voor 11, moment dat ik afgelopen dagen pas beetje in actie aan het komen was dus word wat haha. Vandaag maar vroeg bedje in want ben kapot van afgelopen nacht en het ronddwalen van vandaag.
Tot volgende keer weer! Plaats denk ik nog voor vrijdag wat, daarna zal het weer even duren voordat ik internet heb!

Groetjes uit Moskou van Sietske

  • 04 Februari 2013 - 15:34

    Thomas:

    Leuk hoor Siets die verhalen... op deze manier droom en ervaar ik toch een beetje met je mee! :)
    Lekker ons op de hoogte blijven houden dus.. ;-)
    Ik ga nu maar weer eens aan het werk want zit teveel met me hoofd in Rusland!

    Veel plezier kus

  • 04 Februari 2013 - 17:13

    Willem En Trui:

    Wat een verhaal weer. Goed hoor! Heb je je thermogoed en schaatsen mee? Maak maar mooi veel foto's in Moskou. Wij hebben in Noordwijk een winkel ontdekt met hele mooie kleding. Dat merk heet Moscow.
    Liefs van ons.

  • 04 Februari 2013 - 17:25

    Jantine:

    Heei!
    Is t een beetje te doen in die kou? Jee je hebt al veel gedaan zeg! ik had je vorige verslag nog helemaal niet gezien dus die heb ik ook pas net gelezen :P. klinkt interessant al die musea en die kathedraal. Leuk dat je morgen een tour gaat doen! Veel plezier morgen :)
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen hihi
    xxxx

  • 04 Februari 2013 - 17:37

    Brigitte:

    Hey Sietske.
    Leuk verslag, jij kan dus wel in een doolhof neergezet worden: je vindt altijd de weg weer terug!!Goh, wel gek hoor: je bent nu pas een week weg en hebt al een heleboel meegemaakt.
    Goed om bij te houden want volgens mij weet je op een gegeven moment niet meer wat je gezien en/ of gedaan hebt.
    Have fun! Groetjes Brigitte

  • 04 Februari 2013 - 18:19

    Lucia Geijsberts:

    zo fijn je goed te volgen, je maakt mooie dingen mee , koester dat, soms is het niet leuk , stap daar overheen en ga naar een positiever moment! ik ben zoooo trots op je , kus, zie je : whatsup

  • 04 Februari 2013 - 19:34

    Murielhollander:

    Hey Siets.

    Heel leuk je verslag, vooral dat stukje waar je plotseling in een georganiseerde tour zat,
    op dat ene extra stoeltje PRACHTIG.
    Goed idee van Trui van die pizzeria. Ha ha. Wie weet.
    Leuke dag morgen toegewenst.

    Groetjes ons.

  • 08 Februari 2013 - 21:41

    Naina:

    ha sietske, echt super leuk om je verslag zo te lezen en vooral dat het zo kan. zo kunnen we een beetje met je mee reizen. nog veel plezier in moskou als je daar nog bent en anders tot je volgende verslag veel plezier. groetjes naina

  • 09 Februari 2013 - 11:56

    Klaas:

    Je schrijft ons lekker door Moskou heen. Beetje illegaal meelopen in een tour.....

    Nog even en dan begint het grote trein avontuur. Veel plezier daar en veel nieuwe contacten toegewenst.

    Liefs Papa

  • 10 Februari 2013 - 13:40

    Opa:

    Ik ga vanmiddag alles uitgebreid lezen.Leuk.
    Goede reis verder!

  • 10 Februari 2013 - 15:36

    Opa:

    Hoi wereldreizigster.
    Via Trui kan ik je nu ook volgen en met je meeleven.Ik heb over St P het verslag nog niet gelezen
    maar wel begrepen dat je het een mooie stad (evenals oma en ik destijds) vindt.Ik ben zeer benieuwd
    nar je bevindingen in en over Moskou.Dankzij Trui hoef ik niet lang te wachten want ik mag via haar
    adres jou volgen en mailen. Lief he.Geniet volop goede reis verder.Groetjes en kusjes van je
    meelevende Opa

  • 12 Februari 2013 - 21:32

    Petra:

    Heee Siets, eindelijk je reisblog gevonden ga lekker met je meegenieten
    Nu zit je in de trein, denk ik, wat een belevenis zal dat zijn
    Nou meis hou je haaks en geniet lekker van je avontuur
    Kijk uit naar je volgende verslag
    Dikke knuf xx

  • 14 Februari 2013 - 08:11

    Renske:

    Hoi lieve siets,

    Wat een mooi verhaal, zie het al helemaal voor me.
    Fijn dat je zo aan het genieten bent!!!

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Heel veel liefs

  • 14 Februari 2013 - 16:08

    Fred En Thea:

    Hoi Sietske,

    leuk wat van je te lezen. Wat maak je toch nu al veel mee en je bent nog maar net begonnen. Super hoor, geniet ervan en blijf vooral schrijven, dan doen wij dat ook.
    Liefs vanuit de L.Bernsteinstraat.

  • 14 Februari 2013 - 19:21

    Klaaske:

    Hé Sietske, leuk om je avontuur te volgen door Klaas zijn brichten op fb. Geniet maar van alles wat je beleeft, succes met "je weg zoeken ", ik vind het super stoer van je ! Gr. Klaaske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 7650

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 31 Oktober 2013

Backpacking !!

Landen bezocht: