Moskou en eerste deel trans Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu Moskou en eerste deel trans Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu

Moskou en eerste deel trans Siberië

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

14 Februari 2013 | Rusland, Irkoetsk

Daar zijn we weer!! Tijdje geleden al weer. Had geen tijd meer om een verhaal te schrijven en te uploaden voor mijn vertrek, dus bij deze even 2 in 1!

10 februari 2013, net uit Moskou

Vandaag laat ik de grote Russische steden achter me en ga verder, op zoek naar nieuwe avonturen. Zit nu net een paar uurtjes in de trein naar Irkutsk, dit gaat 4 dagen duren dus nu even tijd zat om de afgelopen dagen met jullie te delen. 
Ben blij weer onderweg te zijn naar iets anders. Moskou was totaal niet wat ik er van verwacht had. Wist dat er niet zo veel te doen was vergeleken met Sint Petersburg, maar er was echt serieus amper wat. 

Maar laten we beginnen bij het begin. De eerste dag na mijn vorige verslag ging ik goedgezind op weg naar mijn tour. Moest me beetje haasten omdat ik te lang in bed was blijven hangen, gelukkig hebben we daar de metro! Als je eenmaal weet hoe dat werkt is het echt een topvervoersmiddel. Mijn verzamelpunt was bij de uitgang van een van de stations. Dus ik daar heen, moest goedkomen. Eenmaal op het station aangekomen kwamen we op het eerste probleem, meerdere uitgangen. Ik gokte maar en hoopte dat ze allemaal beetje in de buurt zouden liggen. Eenmaal weer op straat stond ik voor mijn idee nou niet echt dicht bij het rode plein.. Maar ja beetje rondlopen werkt altijd dacht ik. Dacht je ja! En weer verdwaald. Had me tour nu al lang gemist, maar ik wilde sowieso bij dat plein komen natuurlijk. Na lang ronddwalen, verdwalen, teruglopen en maar weer opnieuw dwalen nog steeds niets gevonden. Dat plein moest toch echt ergens zitten!? Lopen had geen zin, nieuwe aanpak. Ik ging het maar eens gewoon aan mensen vragen. Ook heel leuk bedacht was dat haha. Echt bijna 10 mensen gevraagd ofzo, niemand die Engels kon. Als ik aankwam met 'red square' of 'kremlin' konden ze me ook niet een kant op wijzen. Na 2 uur rond het station gedwaald te hebben zonder resultaat, maar weer op de metro gestapt naar enigszins bekend gebied. Dit keer in het hostel maar eens iemand anders gevraagd, wie weet werd ik nu eens de goede kant opgewezen. En ja hoor, 10 minuutjes lopen vanaf het hostel en het is simpelweg om de hoek en dan de straat uitlopen. Na uren zoeken eindelijk dat verdomde plein gevonden, hèhè!!

Ik helemaal blij dat ik hem gevonden had! Of na ja, het Kremlin had ik gevonden. Stond vervolgens op een plein.. Duurde even voor ik doorhad dat dát dus het rode plein was. De kerk ingeweest en beetje rondgelopen, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het allemaal niet zo speciaal vond. Vervolgens langs het Kremlin gelopen naar nog een andere hele grote kerk, hier kon je helaas niet in dat was wel heel jammer. Dus weer verder gelopen en weer eens verdwaald haha. Begon er ongeveer gek van te worden. Na lang lopen een metrostation gevonden en weer naar me hostel terug gegaan. Morgen weer een dag, wilde nu gewoon met me voetjes omhoog.

Dus de volgende dag terug naar het Kremlin, vandaag wilde ik wel naar dat museum gaan. Dit was super duur vergeleken met de rest, en ik had onderhand al wel genoeg goud gezien dus heb het toch maar gelaten. Ben wel naar Cathedral Square geweest waar heel erg veel kerken stonden, binnen de muren is dat. Dit was eigenlijk wel apart, het was een soort dorpje maar in plaats van huizen ofzo stonden er kerken. Zaten wel hele mooie tussen. Het vele lopen van de afgelopen dagen begon ik echt in mijn benen te voelen, dus nadat ik wat kerken ingeweest was ben ik maar weer terug gaan lopen. Onderweg een andere, wat uitgebreidere supermarkt gevonden waar ik wat lekkere dingen heb gehaald voor de treinreis en de komende dagen. 
Donderdag ben ik op pad gegaan met Rom en Edward, twee jongens uit Maleisië die ook bij mij in het hostel zaten. Zij studeren medicijnen in een klein Russisch dorpje, en moesten voor paspoortzaken 8 uur in de trein zitten. Vandaar dat ze er meteen een paar daagjes Moskou aan vast geplakt hadden. Via via hadden zij wat tips gekregen om heen te gaan naast de standaard sights, want tja die hadden we dus al wel gezien. Iemand zou ze ook even rond gaan leiden langs wat bars enzo, maar die had zich helaas ziek gemeld. Maar wij met z'n drieën alsnog vol goede moed op stap. Op weg naar Chinatown! Natuurlijk niet zonder eerst de weg kwijt te raken. Wel heerlijk uitgebreid geluncht trouwens, de Russen eten meer voor lunch dan avondeten en dat is in de broodjeszaken wel te merken want ze hebben heerlijke lunches! Daarna weer beetje met de metro heen en weer naar Chinatown toe. Rom en Edward kunnen een beetje Russisch dus die legden me uit dat de naam van het metrostation zelfs iets in de grand van Chinese wijk was. Moest wel goed zitten dus. Eenmaal buiten zie ik ineens het standbeeld dat ik een paar dagen daarvoor had moeten vinden voor mijn tour. Ik zat dus gewoon helemaal verkeerd die dag haha! Maar misschien dat dat wel betekende dat we hier op er leuke plek zaten. Chinatown met op elke hoek van de straat een kerk en daar tussenin soms een Italiaans restaurant. Vragen aan mensen gaf de conclusie dat we nu echt in Chinatown moesten zijn. Zonder China dus haha. Beetje rondgelopen en in een kerk geweest. Edward is gelovig dus die wist nog wel wat dingetjes te vertellen over de schilderijen in de kerk enzo. We kwamen ook in eentje waar een vrouw de hele tijd aan het zingen was. Edward vertelde ons dat ze aan het bidden was. Dit waren nonnen die zich nooit mengden met de buitenwereld, alleen soms met de andere nonnen. Langs de kerkmuren waren om de zoveel tijd deuren. Hier kon je dan een brief onder schuiven met daarin je verhaal en waar je hulp voor nodig had. De nonnen gingen dan voor je bidden. De hele tijd door bidden dus.. Pfoe ik zou het niet doen maar ja. Wel eigenlijk voor het eerst een kerk die enigszins sfeer heeft, niet eentje die meer een opstapeling van gouden lijsten met afbeeldingen over god is. Enige wat ik nog niet heb uitgevonden is waarom er in geen enkele kerk een bank te vinden is. Soms langs de muur eentje, maar voor de rest is het altijd een klein zaaltje. Staat iedereen de hele tijd ofzo? Ik heb geen idee niemand kon het me vertellen. Na deze kerk gaven we het een beetje op en zijn we terug naar het hostel gegaan. Niet gevonden wat we wilden, maar ach samen dwalen is leuker dan alleen en was wel gezellig babbelen.

De volgende ochtend gingen zij helaas al weer weg. Ik had de stad wel beetje gehad nu en ging vandaag maar een wasdag houden en een beetje in het hostel hangen. Had mezelf ook nog wijs gemaakt dat ik deze dag zou vertrekken, nou niet dus haha. Daar kwamen dus weer 2 dagen bij.. Maar ja die dag dus een beetje rondgehangen wat ook eerlijk gezegd wel even lekker was. M'n bed gebarricadeerd met de was om te laten drogen haha. Beetje onderzoek gedaan naar nieuwe hostels voor de komende tijd en dat was het al weer. 

Ook zaterdag was niet zo speciaal. Laatste dagje Moskou. 's Ochtends even geskypet en daarna weer de stad in om wat laatste dingetjes te kopen, wat te eten en nog wat te zien. Wilde eerst naar het museum gaan, maar onderweg daar naartoe bedacht ik me dat ik daar eigenlijk gewoon niet zo zin in had. Meerdere mensen hadden me Gorky Park aangeraden, hier waren wat meer locals en kon je schaatsen enzo. Het was wel een gezellig park, maar niet zo leuk om in je eentje door heen te slenteren. Na ja glijden was het meer vandaag. De schaatsbaan stelde niet zo veel voor (of ik heb de goede niet gevonden), maar lopen was al schaatsen genoeg. Toch maar weer terug naar het hostel en klaarmaken voor de volgende dag dan maar. Hoe origineel ik raakte weer verdwaald. Gelukkig had ik nu enig idee welk metrostation ik nodig had dus pakte me kaart erbij en heb het gewoon aangewezen. Met wat gemompel en armgezwaai dankzij een of andere agent ofzo de goede kant op gewezen. Ze kunnen allemaal dan wel geen Engels maar proberen meestal wel te helpen.

Terug in het hostel Mick en Huub ontmoet, twee Utrechters! Eerste Nederlander die je tegen komt en die maakt precies dezelfde reis als jij haha, hoe raar is dat. Ik bleek niet de enige te zijn die Moskou maar niets vond, zij waren er net een dag en hadden het ook al gezien. We besloten samen wat te eten en daarna maar eens het nachtleven te ontdekken, wie weet zou dat ons idee van de stad veranderen. In het hostel wisten ze wel een leuke plek in de buurt die gegarandeerd succes zou zijn. Andere dingen waren niet aan te raden of heel erg duur. Een goedkoop restaurantje zoeken werkte niet echt, dus maar bij de McDonald's beland. Daarna uit! We waren benieuwd haha. In de rij begonnen we ons af te vragen of dit nou een of andere striptent was? Nou gelukkig niet, het was iets totaaaal anders. Ja er stonden dames op de bar te dansen in de meest rare outfits, maar dit waren gewoon random dames. Iedereen die wilde kon op de bar gaan staan. Resultaat: een bende vrouwen van jong tot uit die het idee waren helemaal mooi te staan zijn daar, maar ondertussen als een stelletje horken stonden te dansen daar. Eerlijk gezegd te hilarisch voor woorden. Na een uur/anderhalf uur begon dit beetje te vervelen en zelfs beetje sneu te worden, daarnaast liep de club ook beetje leeg dus wij hielden het ook maar voor gezien. Dus half 1 zaten we weer in het hostel haha. Gelukkig waren we niet de enige dus nog lekker een tijdje gebabbeld met wat anderen. Ik besloot na een tijdje om maar gewoon naar bed te gaan, morgen vroeg op!

Want dat was al weer vannacht. Ben blij om weer verder te gaan naar wat anders! Moskou was echt mijn stad niet. Ben wel heel erg benieuwd hoe de treinreis gaat bevallen. 4 dagen stilzitten .. Hopelijk ontmoet ik nog wat leuke mensen. Zit in een 2 persoonscoupe met een ander meisje. Helaas spreekt zij geen enkel woord Engels dus we moeten het beetje doen met handgebaren. Ben een beetje door de trein gaan wandelen en nog geen enkel Engels woord gehoord. Veel mensen zitten ook in de coupe met de deur dicht dat is wel jammer. Vanavond maar even het restaurant uitproberen misschien hebben ze lekker eten en vind ik zo wat mensen. Hoop dat ik iemand vind, want al die Russen hier kunnen dus geen Engels voor zover ik geprobeerd heb met iemand te praten. 

Soms vraag ik me echt af waar ik aan begonnen ben, dit is echt weer even zo'n moment.. Maar ga er maar van uit dat het beter word en vooral straks in Azië! Heb al voor onderweg naar Beijing wat leuke dingen om te doen dus houd jullie op de hoogte!!

------
Dinsdag 12 februari 2013, ergens voor Omsk

Al 2 dagen in de trein, nog 2 te gaan! Overmorgenochtend (donderdag) stap ik weer uit, in Irkutsk. 

De treinreis is niet geheel wat ik er van verwacht had helaas. Al meerdere keren heen en weer gelopen, maar buitenlanders zijn niet echt te bekennen. Het gezelschap van de Russen is nou ook niet echt geweldig, ze kunnen geen Engels en soms een paar woorden maar daar blijft het ook bij. En Russen zijn Russen; ze blijven maar in het Russisch doortetteren. Alsof je het uiteindelijk zal moeten begrijpen. Met handen en voeten is het gesprek al snel afgelopen, en lullen zij door in het Russisch en ik in het Nederlands. Als zij zich niet begrijpbaar maken, dan ik ook niet.
Ik had dit al wel beetje zien aankomen van mijn ervaringen met de Russen van afgelopen dagen. Maar moet toegeven dat het na een tijdje wel irritant word. Het is alsof je naar een feestje gaat waar iedereen elkaar kent en jij niemand, en dan gaan ze het over vanalles hebben waar jij niet over mee kan praten. Ik zit er steeds maar een beetje bij. Aan het begin dacht ik van; ik ben alleen dus elke vorm van gezelschap is leuk, maar ga toch soms liever alleen saai me boek lezen dan er maar een beetje bijzitten en me awkward voelen. Hopelijk word het in de steden straks beter.

Het leven in de trein is echt even wennen maar het heeft wel wat. Ik zit in een 2 persoons coupe samen met Lena, een Russisch meisje die geen enkel woord Engels kan. Eten heb ik tot nu toe vooral in de restauratiewagon gedaan, Lena neemt me vaak mee. Het is niet gratis maar je hebt wel lekker en voedzaam eten en het scheelt veel geklooi met noodles enzo. Ze hebben een uitgebreide menukaart, maar vrijwel niets is aanwezig. Ben echt blij dat ik weer vlees ben gaan eten, dat heb ik echt voor dit soort gevallen gedaan. Communicatie is hier al niet te doen, zie dan nog maar eens aan zo'n Rus uit te leggen dat je geen vlees eet. Verder leef ik op mijn chocola, biscuitjes en crackers nutella. Kokend water is gratis en onbeperkt, en naast mineraalwater dat je moet kopen het enige veilige om te drinken. Heb geen idee hoeveel thee ik zo onderhand al naar binnen heb gewerkt, maar je word een echte theeleut hier haha. Mijn mineraalwater probeer ik zuinig mee te zijn. Een werkende kraan hebben ze hier niet echt in de toiletten ofzo, dus mijn flesje water komt meer voor praktische zaken in actie dan om uit te drinken. Poets er mijn tanden mee en was me gezicht ermee. Mijn tube antibacteriële handcreme draait overuren, omdat je het dus moet doen met een paar druppels water om je handen mee te wassen. De toiletten trouwens zijn echt heel simpel hier. Je kan zitten dat gelukkig wel. Het toiletpapier is meer schuurpapier. Hoe je zo'n wc moest doorspoelen duurde echt heel lang voor ik daar achter kwam. Je moet met je voet een verborgen hendel indrukken, dan gaat het klepje open. Bij sommige toiletten komt er ook nog een beetje water mee dan. En dan maar hopen dat je wc papier niet omhoog vliegt haha. Tja dat was echt even wennen..! De bedden zijn hetzelfde als in de slaaptrein naar Moskou, alleen met een echte deken dit keer. Niet dat die echt nodig is, want ook in deze trein is het best wel warm. Ook buiten is het niet zo koud nog trouwens. We stoppen elke 2 uur ongeveer, soms wat korter. Meestal 2 minuten, paar keer per dag bij de grotere steden 20 of meer. Soms kan je daar dan ook eten kopen, vooral in de ochtend is dat. Niet dat ik nou echt goed weet wanneer het ochtend is, het is licht of het is donker buiten en het tijdsverschil veranderd nog steeds. Ben blij dat ik straks nog maar op 1 tijd leef is wel makkelijker bij te houden. Bij de meeste stops heb je mobiel bereik, maar ook niet altijd. En je moet je telefoon ook niet te veel gebruiken, want opladen kan je enkel bij 2 stopcontacten op de gang of in de toilet. En of die nou goed werken geen idee. 1 keer mijn telefoon opgeladen en daarna wilde hij niet nog een keer opgeladen worden..? Verder is het dus een beetje lezen, naar Russisch gebrabbel luisteren en naar buiten kijken hoe het landschap voorbij trekt. Wel mooi landschap hier, maar ja wel altijd hetzelfde natuurlijk hier haha. Sneeuw, bos of grasland en sneeuw. Soms wat huisjes tussendoor, lijkt alsof die mensen hier bijna allemaal in inimini huisjes wonen. Zonnetje schijnt wel af en toe wat wel lekker is. Zonnetje op je huid geeft altijd lekker gevoel.

Ik hobbel nog even verder en zal dit straks in Irkutsk even afschrijven denk ik. Kijk wel naar uit om daar te zijn. Even douchen en hopelijk wat mensen die Engels spreken. Ga in ieder geval een volgens mij wel vette tour doen bij het Baikal meer! (Met een engelse gids als het goed is haha) Hou jullie op de hoogte!

  • 14 Februari 2013 - 07:41

    Brigitte:

    Hoi Sietske.
    Fijn om weer iets van je te lezen.
    Zit hier net aan mijn ontbijtje dus heb even de tijd genomen om eens rustg te zitten met jouw verhaal. Sterkte nog deze komende dagen in de trein.
    Groetjes Brigitte

  • 14 Februari 2013 - 12:02

    Muriel :

    Hey Sietske.

    Leuk van je te horen..lezen. Wat een toestand met de taal he. Maar geloof me later ...veel later ( hi hi ) zul je ook hier aan terug denken en om kunnen lachen.Hoop dat Itkutsk je beter bevalt dan Moskou. Maar alles is een ervaring die JIJ meemaakt !!! En dat maakt je heel rijk. Geniet ervan en knuffel uit Homoet. xx

  • 14 Februari 2013 - 13:12

    Trui:

    Hoi Sietske,

    Nou als het goed ben je nu uit de terin en hopelijk in een hostel met een goede douche, wifi en oplaadpunten! Hier sneeuwt het ook weer, lekker maar blijft niet liggen, de dooi komt er al weer aan. Voor ons niet erg, we gaan morgenochtend op pad naar Obergurgl om nog een week te skien. Heel veel zin in. Nu de laatste loodjes op school en dan inpakken. We eten dan vanavond bij Malou en Dennis, lekker en makkelijk!

    Hoelang blijf je op deze stek? Ik heb er mooie foto's van bekeken net en wederom veel kerken haha. Er zijn ook universiteiten dus zou je wel engels sprekenden verwachten toch. Ook het meer lijkt mooi.

    Neem een bed bij de verwarming, het is er 's nachts tussen de -20 en -25!

    Groetjes,
    Willem en Trui

  • 14 Februari 2013 - 14:42

    Ben En Anna:

    Hoi Sietske, wat een verslag, je hebt zeker lamme vingers gekregen. Het komt voor ons mooi uit want we zitten al een weekje in de lappenmand. Jammer dat je met niemand kunt communiceren, we hopen dat het gauw beter wordt. We hebben het gevoel dat we ook in Rusland zitten het begint net te sneeuwen. Tot de volgende keer. Ben en Anna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 7654

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 31 Oktober 2013

Backpacking !!

Landen bezocht: