inkomen in Sint Petersburg - Reisverslag uit Ostrov Zayachiy, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu inkomen in Sint Petersburg - Reisverslag uit Ostrov Zayachiy, Rusland van Sietske H - WaarBenJij.nu

inkomen in Sint Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Sietske

02 Februari 2013 | Rusland, Ostrov Zayachiy

Hee iedereen!!

Sorry, duurde eventjes! Maar hier is ie dan, mijn eerste echte reisverslag! Live vanuit Sint Petersburg =D.

Lijkt al weer lang geleden, maar afgelopen maandag werd ik uitgezwaaid op Schiphol door mijn geliefde familie en vriendje. De reis kon eindelijk beginnen! Of na ja nog niet meteen, eerst nog 12 uur wachten in Riga op me tranfer. Ondanks alle wilde plannen wat ik wilde gaan lezen enzo ben ik maar gaan proberen te slapen. Niet dat dat heel succesvol was haha, vliegveldbankjes liggen niet erg comfy. Dus met een brakke kop volgende ochtend m'n vliegtuig ingestapt, op naar Sint Petersburg!

Eenmaal daar aangekomen kon het beginnen. Waar op het vliegveld nog wat bordjes in het Engels waren, waren daarbuiten geen enkele meer. Uuh.. Slik! Had via internet uitgezocht beetje hoe ik in het centrum kwam, maar scheen voor buitenlanders nogal moeilijk te zijn. Bus gelukkig gemakkelijk gevonden. Alleen where to pay? De chauffeur geeft me niet meer dan een hoofdknikje. Wist ik veel dat de conducteur een random Russisch vrouwtje was die gesetteld is op een busstoeltje, comfortabel gemaakt met sjaaltjes. Maar gelukkig komen die dus ook vanzelf naar je toe, want ik had haar volledig over het hoofd gezien hoor anders! Dus hèhè, ik zat legaal op de bus haha. Nu eens de tijd om naar buiten te kijken. Eeeh.. Nergens een bordje van de halte, of een heel kleine met enkel Russisch erop. Gelukkig had de rest van de bus wel beetje door wat mijn probleem ging worden, want eenmaal bij de goede halte lieten meerdere oude vrouwtjes om me heen doormidden van een knikje, lachje of duwtje aan dat ik hier eruit moest. Buiten kwam meteen een man naar me toe die wel beetje Engels kon. Hij moest toevallig dezelfde kant op als mij dus is een stukje meegegaan en heeft me zo een beetje op weg geholpen met de metro van Sint Petersburg.

Ondanks meerdere routebeschrijvingen richting de hostel was ik natuurlijk weer volledig me weg kwijtgeraakt. Na veel heen en weer lopen eindelijk gevonden. Was eigenlijk wel aardig kapot dus ben de rest van de middag lekker op de bank blijven hangen met Skype aan.

Volgende dag werd dus mijn eerste echte dagje Sint Petersburg. Moet eerlijk bekennen dat ik niet super voorbereid op reis ben gegaan qua plannen voor sightseeing enzo, dus had niet echt een idee al wat ik wilde gaan doen. Gelukkig wilde Mohamed me wel beetje rondleiden. Hij komt uit Egypte en is hierheen gekomen om te werken. Hij kent de stad in een straal van 3 km om de hostel ofzo, maar ach is een begin! Hij moest eerst z'n oren laten piercen, daarna zijn we op pad gegaan. We zijn beetje gaan lopen en naar de Kazankathedraal geweest en Our Saviour of the Spilled Blood of zoiets. Die laatste was alleen helaas dicht, dus die was nog over voor een andere dag. Daarna moest Mohamed helaas werken dus ben ik alleen verder gegaan.

Ilya, die bij het hostel werkt, wist nog wel wat andere plekjes in de buurt aan te wijzen die leuk waren. Dus maar weer gaan lopen, nu naar een doel namelijk naar de Isaacskathedraal. Helaas was het museum gesloten, maar een wandeling naar boven kon wel en die had Ilya me zeer aangeraden. En niet voor niets, want vanaf daar een mooi uitzicht over de hele stad! Wat voor mij wel handig was, kon zo beetje spieken wat er allemaal te zien is hier. Eenmaal weer naar beneden gewoon verder gaan lopen. Het hermitage gevonden, en daarna de rivier overgestoken. Had niet helemaal de beste route gekozen want was niet zo super veel te doen of te zien, na een tijdje kreeg ik ook wel moeie voetjes dus ben ik maar teruggegaan. Nog een bordje pasta gegeten aan de overkant en daarna weer lekker op de bank geploft.

En een nachtje later was het tijd voor de hermitage! Had hier wel even een hele dag voor uitgetrokken want het schijnt echt huge te zijn!! Om nog wat te leren ook maar een audiotour genomen, die bleek beetje saai te zijn want helaas maar beetje oppervlakkige info met veel namen en jaartallen haha. Paleis was wel echt super mooi! Heel veel goud enzo. Vond ik misschien nog wel het leukste haha. Was er verassend snel doorheen eigenlijk. In je eentje zijn sommige dingen toch een stuk saaier ... 's Avonds heeft Igor me geholpen met me treinticket naar Moskou. Dit kopen is namelijk volledig in Russisch dus daar kwam ik niet zo ver mee. Maar we zijn samen naar het station gelopen waar hij voor mij het woord gedaan heeft. Echt super blij mee! Heb nu een ticket waar ik dan wel niets van snap maar ja.

Volgende ochtend maar wat langer in het hostel blijven hangen om te kijken wat hier allemaal nog meer te doen was. Besloot om maar weer wat te gaan lopen en in ieder geval weer terug te gaan naar de kathedralen die vorige keer dicht waren. Waren allebei wel mooi. Bij de Isaacs hadden ze beetje over hoe het gebouwd was enzo. De Saviour of the Spilled Blood was ik waarschijnlijk zo doorheen gewandeld, maar had nog maar even een audiotour erbij genomen. Die was echt zwaar langdradig, maar gelukkig wel nog wat leuke feitjes. Toch weer wat geleerd vandaag! De kunst hier in de kerken is anders dan in west Europa. Ze hebben hier heel veel mozaïek in plaats van bijvoorbeeld fresco's, omdat die het Siberische klimaat niet overleven. Ook hebben ze hier veel van die uivormige torentjes in plaats van ronde. Deze staan symbool voor een brandende kaars, en daarnaast zijn ze ook nuttig want hier blijft de sneeuw niet op liggen. Als er dan grote sneeuwstorm is dan stort de kerk niet in. Ik zeg nuttig haha.

Hierna ben ik weer gewoon beetje gaan lopen, er lag een parkje naast de kathedraal dus daar heen gegaan. In de hele stad doen ze mega hun best om alles sneeuwvrij te krijgen, hier was het nog winter wonderland. De regen was ook weer sneeuw geworden dus maakte het plaatje compleet. Van het ene park naar de andere gelopen, en zo uitgekomen bij Peter en Paul's fort. Daar wilde ik ook nog heen, dus ik blij dat ik niet moeilijk hoef te doen met metro!! Daarna weer terug naar het hostel gelopen en bij een Chinees gegeten echt heel lekker!! Alvast geoefend: heel schaaltje rijst met groente en kip met stokjes naar binnen gewerkt. Wat gewoon lukte whoopwhoop! Sta ik misschien niet helemaal voor lul straks in Azië hihi.

En dan zijn we alweer bij vandaag beland! Vandaag niet zo heel veel gedaan. Uitslapen gaat hier makkelijk omdat het zelfs met gordijn open niet echt licht word in de kamer 's ochtends. Tijdens en na me ontbijtje lekker lang geskypet. Daarna volledig in chillingstand, maar toch in actie gekomen! Ben naar het Russisch museum gegaan. Eerlijk gezegd vond ik dit leuker dan de hermitage, al was dit gebouw lang niet zo mooi. Maar de kunst was eens totaal wat anders. Bijna geen god-kunst zeg maar. Goede afwisseling van de afgelopen dagen! Het museum was helaas niet zo groot, bovenste verdieping was moderne kunst dus daar ging ik heel snel doorheen want dat boeit me niet echt. Toen ik het museum door was maar weer terug naar het hostel gegaan. Mijn manier van inpakken had niet helemaal gewerkt was ik afgelopen dagen achter gekomen, binnen no time was het een mega zooi in me tas. Of na ja in, grootste gedeelte lag er zelfs naast... Nu op een andere manier gedaan die hopelijk ietsje meer succesvol is!! We zullen het gaan merken =).

Volgende verslagje waarschijnlijk vanuit Moskou. Morgen ga ik nog naar Peter and Pauls fortress en 's nachts met de trein naar Moskou toe. Tot nu toe heel leuk hier. Maar mis iedereen wel heel erg! In je eentje reizen is wel saai. Hopelijk later wat meer eventuele reisgenoten, de mensen die ik nu ontmoet heb kunnen vaak niet zo goed Engels of komen hier gewoon om te werken dus weten ook niet wat te doen. Dat is wel jammer maar zou ik wel gewoon pech mee hebben denk ik..

Poka!! (Dat schijnt doei te zijn in Russisch!)

Groetjes uit Sint Petersburg van Sietske, en tot de volgende keer!!

  • 02 Februari 2013 - 19:15

    Muriel Hollander:

    Hoi Siets.

    Met veel pezier je verslag gelezen, klinkt allemaal heel goed. Geniet maar meis ...this is (waarschijnlijk)once in a lifetime.
    Wij genieten nog steeds van alle dingen die wij hebben gezien tijdens onze wereldreizen.
    Misschien overbodig te zeggen maar... wees ook voorzichtig.

    Hele dikke knufel uit Homoet v ons tweetjes

  • 02 Februari 2013 - 21:06

    Brigitte:

    Hey Sietske.
    Gaaf om het eerste verslag te lezen! De foto's zijn ook prachtig, dat heb je toch maar mooi al gezien.
    Ben erg benieuwd naar wat nog komen gaat.
    Groetjes Brigitte

  • 03 Februari 2013 - 00:09

    Thomas:

    Privjet,

    Mooi verslag Sietske en leuk om te lezen en dus lekker blijven doen!
    Doe voorzichtig en veel plezier!!

    Paka en love

  • 03 Februari 2013 - 09:11

    Lucia:

    Hee meissie, fijn dat je blog gestart is en we alle details voorbij zien komen, ga lekker zo door! Geniet lekker en pas goed op jezelf!

  • 03 Februari 2013 - 10:20

    Naina:

    ha die sietske, mooi verslag hoor en heel leuk om te lezen. ben alweer benieuwd naar je volgende verslag. veel plezier en geniet van al het mooi's en wees voorzichtig. groetjes naina en bas

  • 03 Februari 2013 - 11:14

    Willem En Trui:

    Hartstikke leuk en lang verslag. Mooi idee dat oma het daar ook rondliep We vonden je foto's prachtig! Lijkt ons inderdaad niet lekker als bijna niemand Engels spreekt. Als je verder in je reis bent zal dat beslist anders zijn en dus gezelliger. Zit opa ook in de mailinglijst? We hebben gisteren met Thomas en opa bij Dorestad gegeten. Gezellig en lekker. Thomas heeft opa heen en weer gereden.

    Liefs uit Wijk

  • 09 Februari 2013 - 11:51

    Klaas:

    Na een week India nu de mogelijkheid en de gelegenheid te lezen en te reageren.
    Prachting wat een belevenissen.We hadden al het een en ander meegekregen via Facebook en whatsapp, maar het hele verhaal lezen is leuker.
    Vergeet niet nog meer te genieten, dit is once in a lifetime.
    Liefs Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 7661

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 31 Oktober 2013

Backpacking !!

Landen bezocht: